Hvad bruger danskerne internettet mest til?

Internettet er blevet en fast del af vores hverdag. De fleste af os bruger det hver eneste dag på vores telefoner, tablets og computere. Men hvad bruger vi tiden på, når vi er online? Her tager vi et kig på, hvad de fleste danskere laver, når de er online.

Kommunikation

Man behøver ikke længere være i samme rum som andre for let at kommunikere med dem. Der skal næsten ingenting til for at sende dem en besked over Messenger eller en hurtig email. Så det er heller ikke overraskende, at de fleste danskere bruger en stor del af tiden online på at være i kontakt med andre.

Statistica har offentliggjort tallene for danskernes privatbrug af internettet i 2021, og de viser at hele 95% af os sender og modtager emails. Andre topscorere på listen er, ikke overraskende, kommunikation over apps som Messenger og Facetime.

Internettet har gjort det meget lettere at få fat på hinanden, og derfor bruger vi selvfølgelig også internettet meget til at kommunikere. Det kan også ses i al den tid, vi bruger på sociale medier.

De fleste danskere har en Facebookkonto, mens mange også har kontoer på sociale medier som TikTok, Twitter og Instagram. Her kan vi følge og holde øje og kontakt med både folk, vi kender, berømtheder, og helt fremmede. Det giver os også muligheden for at dele vores eget liv med verdenen, som mange danskere benytter sig af hver dag.

Underholdning

Når vi er færdige med dagens arbejde og går online, er der mange af os som enten vælger at se en film på Netlix, spille et spil poker online eller spille computerspil som League of Legends eller Fortnite.

Hvor vi før i tiden hovedsageligt så film og TV på fjernsynet og måtte gå ud og købe en DVD, hvis der var en bestemt film, vi virkelig gerne ville se, har vi nu muligheden for at streame næsten al indholdet online. Og det er der rigtig mange danskere som benytter sig af. Streamingstjenester har gjort det meget nemmere både at nyde TV og film, man normalt ville se, men også opdage nye film og serier, man ikke ville have prøvet før. Derfor er der rigtig mange danskere, som tænder for streamingtjenester som Netflix, Disney+, Tv2 Play, HBO Max og Viaplay, når de sætter sig ned foran fjernsynet om aftenen.

Men film og TV er bestemt ikke den eneste form for underholdning, vi benytter online. I løbet af det sidste årti er der kommet en stigende interesse i gambling og online casinoer. Online gambling er blevet mere mainstream og tilgængeligt, og det er derfor også blevet mere acceptabelt at spille på casinoer online. Det er heller ikke ualmindeligt at se reklamer for forskellige bonusser for Royal Casino, som er et af de mere populære casinoer i Danmark, og hvor mange danskere bruger deres tid online.

Samtidig med at gambling er blevet mere almindeligt, er online gaming også blevet en kæmpe hobby for mange danskere. Hvor man før i tiden bare behøvede et spil og en konsol for at spille, er mange storspil nu rykket online. Mange af de mest populære computerspil nu til dags er multiplayerspil, hvor man spiller sammen med mange andre. Derfor skal man slå internettet til for at kunne slutte sig til spillene. Det er især spil som Dota 2, Fortnite og World of Warcraft, som mange danskere bruger deres tid online på at spille.

Online handel og shopping

Det har aldrig været nemmere at handle. Hvor vi førhen måtte gå rundt i butikker for at finde de ting, vi vil købe, kan vi nu få næsten alt online. Og så tager det som regel ikke mere end et par minutter og nogle enkelte klik med musen for at gøre et køb.

Derfor er der også mange danskere, som bruger deres tid online på at shoppe.

Ifølge Statistikbanken er det især tøj, sport- og fritidsudstyr som danskerne køber på nettet, men også videospil, dagligvarer, bøger, og computer hardware bliver købt i store tal.

At handle er ikke kun nemmere, når man gør det online – det er også hurtigere. Man behøver ikke gå ud og tage sko på for at køre ind til butikkerne for at lede efter det, man gerne vil købe. Internettet har optimeret alt ved shoppingoplevelsen, og det er uden tvivl noget, som tiltaler danskerne.

Der er ikke længere mange danskere, som ikke er online mindst en gang om dagen. Alt er efterhånden rykket online: kommunikation, film, TV, spil, shopping og en masse andre praktiske ting. Så alt tegner også på, at vores brug af internettet kun kommer til at stige i fremtiden.